Djurparker, gör dem ett bra eller dåligt jobb?

I helgen besökte jag Kolmårdens djurpark, vilket jag brukar göra eftersom jag bor relativt nära.

Jag har kollat runt en del på deras sociala medier och läser all skit dem får, över att de t.ex har för små ”burar/hägn” o att dem lägger pengarna på onödiga saker som t.ex karuseller. Jag tror inte att dessa människor som skrivit detta har tänkt ett steg längre.

 

 

 

Jag lovar, djurparker stänger inte in djur för att det är roligt, eller för att det endast ska vara så att vi andra människor ska få kolla och skratta åt alla djur som exciterar. När jag skriver djurparker så syftar jag främst på dem i Sverige, eftersom vi har bra djurhållning förhållande till vissa andra länder. De måste (tyvärr) låsa in vissa djurarter för att dem inte ska dö ut, tigrar har minskat med 97% på 100 år!!!! Det är på grund av all tjuvjakt, detta gör att för att tigern inte ska utrotas helt måste man låsa in dem och börja avla (japp tyvärr i djurparker eftersom de annars kommer bli skjutna). Jag vet att Kolmårdens mål är att avla och kunna släppa ut dem i det fria, och jag tror/hoppas att det är så de andra djurparkerna i Sverige också tänker.

 

Det här med att djuren får det för litet, jag älskar att de flesta som kommenterat det äger en kanin/hamster/marsvin/häst/katt mm. På djurparkerna försöker man efterlikna deras naturliga miljö, man ger dem rent kött om dem är köttätare, vad ger du själv din katt? –Jaha torrfoder från friskis och blötmat på det, men ja toppen!!! Du ger din hamster ett hjul att springa i fast den egentligen vill klättra och gräva gånga? Ja men självklart har du rätt att klaga på djurparker, de försöker ju faktiskt efterlikna djurets naturliga miljö… Det är skrattretande att folk som själv äger ett husdjur kommer med åsikter till djurparker. Sedan kan jag hålla med om att t.ex delfinerna har det alldeles för litet, där är jag helt med vad folket menar. Men kollar vi t.ex på den röda pandan som finns där, den har stor möjlighet att klättra i träden, vilket den vill och är gjord för att göra.

 

 

Att göra en människa nöjd är omöjligt, de vill alltid ha mer och de blir lätt uttråkade. Därför måste djurparker komma med något nytt hela tiden, vilket blir karuseller osv, för inte tänker familjen Svensson åka till samma djurpark om allt ser lika dant ut år in och år ut. Och det är ju så att djurparken måste tjäna pengar, de måste kunna utfodra alla djuret rätt, de måste kunna ha personal som kan städa och se till att djuren får den vård de behöver, de måste se till att det finns bra med miljöberikning. Yas, djurparken måste tjäna in pengar, annars skulle det inte gå att rädda djurarter.

 

 

Men jag förstår att det är hemskt att det är så att djuren måste låsas in, men skyll då inte på djurparken, det är mänsklighetens fel. Det är inte djurparkerna som sågar av betarna på elefanterna och säljer, dem dödar inte tigrarna för att ta deras päls. Skyll på rätt personer och gör något för att stoppa dem, och inte för att stoppa djurparkerna.

 Surikaterna har så dem kan vara både inne och ute, de har en jätte stor jordhög där de kan gräva gångar, precis vad dem är gjorda för att göra! :)











Kom ihåg mig?
Mitt namn är Fanny, jag är 18 år och bor utanför Norrköping.

Jag har tidigare varit på en Connemarauppföning där jag kärade ner mig i en häst vid namn Messi. Han är en one in a lifetime häst och jag saknar honom oerhört mycket.

Nu tar jag hand om Freja aka Frejson som är 25 år, men shhh säg det inte högt för det vet hon själv inte om. Mer information om henne kommer, jag har inte lärt känna henne tillräckligt än.

Men här kommer ni få ta del av mina åsikter och tankar, hoppas det faller dig i smaken ;)