Inget stall, men lite åsikter

Idag är det ju måndag, alltså stalldag. Men eftersom Messi gick igår, i lördags och i torsdags så kände jag att han behövde vila idag. Så idag blev det inget stall, dels för att Messi kan behöva fundera på allt han lärde sig igår, och så har jag tydligen prov imorgon som jag hade missat :`)

 

 

 

 

 

 

Förra veckan drogs det upp en diskussion i skolan, om det är okej att slå djur och vilka djur som man får slå.Nästan varenda människa i klassen tyckte att det var okej att slå en häst med spö, men är det verkligen så?

 

 

 

Så bara för att en häst är en häst så ska de tåla några slag?

Alltså jag förstår om man använder spöt som hjälpmedel, det tycker jag är okej. Men att använda det till våld borde verkligen inte vara okej, hårdare lagar borde införas.

 

 

 

Om man inte klarar av sin häst utan våld så borde man inte ha någon häst. Man borde i alla fall börja tänka till, börja fundera på vad felet är, men nej vi slår hästen istället så att vi vinner över den och visar vem det är som bestämmer –för människan ska alltid bestämma, vad det än handlar om.

 

 

Jag är riktigt trött på att människor alltid ska vinna över sina hästar, varför inte jobba tillsammans? –Göra så att båda trivs… 

 

 
 

 



Melanie    •     •   http://libertyfighter.blogg.se/

hihi jag som tog en promenad med honom

Svar: Varför inte med momo? Hoppades på att Messi skulle få ta det lugnt eftersom han jobbat rätt mycket :/
fanzyy.blogg.se

Sabina    •     •  

I ditt fall när du blev sparkad av den där unghästen skulle du behövt haft ett spö och satt henne till rätta. Att krypa ihop o visa att du var underlägsen gör bara att hon vill bevisa mer att hon är överlägsen. Tänk på hur hästarna skulle ha tagit sig an problemet i naturen. En snärt på ändan känner hästen oftast inte så mycket av, de snärtar sig ju själv dagligen med svansen o vem vet inte hur ont de gör att bli piskad av den?

Svar: Ja i sådana fall då man måste tillrättavisa hästen så är det självklart att man måste det. Som T.ex då, det jag gjorde först var att visa mig större och orädd, men hon brydde sig inte och fortsatte. Eftersom jag var tvunget att ta mina saker så försökte jag då lugna ner henne, sätta mig på huk och prata. Men inget hjälpte, så då hämtade vi ett longeringspö för att få henne att gå bort.

När du vet hur situationen var så kan du komma med sådan åsikter Sabina...
Och du tar ju hand om äldre hästar, ett åringar är annorlunda i psyket ;)
fanzyy.blogg.se

Engla    •     •   http://freehorselove.blogg.se

Tänk att ridsporten aldrig kommer upp som djurplågeri. Vissa människor är blinda. Även dom som inte håller på med ridsporten. Helt sjukt. Man har sån lust att bara slå till dom med piskan på vaden ex antal gånger. Men det är ju misshandel. Konstigt nog, för det gör ju inte ont.. Gaaaah. Blir galen..):

Bengtaria    •     •   http://bengtaria.se

Skrämmande att så många tycker det är okej att slå på hästar! Jag använder spön för att peka med och viftar med det i luften för att visa var mitt "space" är. Skulle aldrig någonsin använda det för att slå på min häst! Att slå är aldrig okej, man vinner ingenting på det. Respekt och rädsla är två helt olika saker!

Svar: Jag håller verkligen med dig! ;)
fanzyy.blogg.se

Sabina    •     •  

Jag kan inte säga att jag vet hur situationen var men så som jag har hört det kan jag utgå ifrån. Dessutom har jag handskas med yngre hästar så du jag tror jag vet en del. Hästen är inget keldjur man behöver ha respekt för den. Att sätta sig på huk och prata med den kommer inte att lösa något. Antingen är man en stark individ i gruppen som hästarna följer utan att behöva få belöning varje gång eller så visar man sig underlägsen genom att till exempel visa sig mindre och de andra hästarna gör vad de vill med en. Det är bara att välja. Dessutom så kanske du ska ta reda på fakta innan du säger vad jag kan och inte kan ;)

Svar: Jag vet hur man handskas med hästar Sabina, du behöver inte rätta mig. Gör på ditt sätt så gör jag på mitt ;)
När kunskapen tar slut så tar våldet vid som Amanda brukar säga...
fanzyy.blogg.se

Amanda    •     •   http://teamluffarligan.blogg.se

Man blir ju mörkrädd när folk säger att det är okej att slå sina hästar... Gillar ditt inlägg dock, du verkar ha ett väldigt sunt tänk! :)

Svar: Ja verkligen, våld löser inget ;)
Ehm tack eller vad man ska säga ;)
fanzyy.blogg.se

Mathilda    •     •   http://www.mathildasoderqvist.horseworld.se

Vilket toppen bra inlägg! Hästarna ska inte behöva få våld. Det är bara sjukt och fel!










Kom ihåg mig?
Mitt namn är Fanny, jag är 18 år och bor utanför Norrköping.

Jag har tidigare varit på en Connemarauppföning där jag kärade ner mig i en häst vid namn Messi. Han är en one in a lifetime häst och jag saknar honom oerhört mycket.

Nu tar jag hand om Freja aka Frejson som är 25 år, men shhh säg det inte högt för det vet hon själv inte om. Mer information om henne kommer, jag har inte lärt känna henne tillräckligt än.

Men här kommer ni få ta del av mina åsikter och tankar, hoppas det faller dig i smaken ;)